Harmony Clean Flat Responsive WordPress Blog Theme

LIKWIDACJA SPÓŁKI – rachunkowość

Wielu przedsiębiorców spotyka sytuacja, która zmusza ich do zamknięcia swojej firmy w różnych powodów. Związane jest to z wieloma obowiązkami, których nie dopełnienie może wiązać się z poważnymi kłopotami w przyszłości. Trzeba pamiętać o tym, że rozpoczęcie procesy likwidacji spółki wiąże się z obowiązkiem stosowania szczególnych zasad rachunkowości, które zmieniają nieco sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych.


Likwidacja spółki związana jest z upłynnieniem posiadanego majątku, zakończeniem bieżących spraw spółki oraz ułożeniem strategii, która zaspokoi wszelkie roszczenia wierzycieli. Czym różni się likwidacji spółki od jej upadłości? Różnica spowodowana jest zdolnością firmy do pokrycia zobowiązań.

Podmioty posiadające osobowość prawną zobowiązane są do rozpoczęcia postępowania likwidacyjnego.

Jak wygląda rachunkowość spółki postawionej w stan likwidacji? 

Na dzień poprzedzający likwidację spółki obowiązkiem przedsiębiorcy swoją działalność jest:
  • przeprowadzenie inwentaryzacji;
  • przeszacowanie wartości aktywów do wartości odzyskiwalnej;
  • utworzenie rezerw na przyszłe zobowiązania;
  • utworzenie rezerw na zagrożenie utraty zdolności do kontynuacji działalności

Jednostka zobligowana jest do sporządzenia spisu aktywów oraz pasywów na ostatni dzień każdego roku obrotowego. 

Likwidacja spółki obliguje przedsiębiorcę do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający rozpoczęcie wygaszania aktywności gospodarczej oraz do sporządzenia bilansu otwarcia likwidacji.



likwidacja-firmy