Akta osobowe pracowników
Każdy przedsiębiorca wie, że jednym
z jego obowiązków jest gromadzenie informacji na temat
zatrudnionych pracowników. Chodzi tutaj o dane na temat zatrudnienia
oraz akta osobowe pracowników.
Akta osobowe powinny składać się z trzech części:
A → dokumentacja dotycząca
ubiegania się o pracę pracownika np. kwestionariusz osobowy,
B → dokumentacja związana z nawiązaniem stosunku pracy i przebiegiem zatrudnienia np. umowa o pracę,
C → dokumentacja związana z rozwiązaniem stosunku pracy np. świadectwo pracy.
B → dokumentacja związana z nawiązaniem stosunku pracy i przebiegiem zatrudnienia np. umowa o pracę,
C → dokumentacja związana z rozwiązaniem stosunku pracy np. świadectwo pracy.
Dokumenty powinny być uporządkowane
chronologicznie, gdyż to znacznie ułatwi wyszukiwanie ich w razie
potrzeby.
Czy pracownik może zobaczyć swoje
akta osobowe? Tak, ma prawo do sprawdzania zamieszczanych w aktach
informacji. W przypadku zauważenia błędu powinien on jak
najszybciej zwrócić uwagę pracodawcy.
WAŻNE:
Jeżeli ten odmówi zmiany informacji, pracownik ma możliwość dochodzenia do prawdy na drodze sądowej.Zgodnie z art. 94 pkt 9a Kodeksu pracy dokumentacja pracownicza powinna być przechowywana przez pracodawcę przez czas trwania stosunku pracy oraz przez okres 50 lat od dnia zakończenia stosunku pracy.
Okres przechowywania akt pracowniczych ma zostać skrócony do 10 lat. Dokumentacja pracownicza będzie mogła zostać przechowywana w formie elektronicznej a nie papierowej.
![]() |