ZASADY RACHUNKOWOŚCI
Zbiór obowiązujących reguł,
procedur i norm stosowane w praktyce, aby dostarczane informacje o
sytuacji majątkowej przedsiębiorstwa, jego funkcjonowaniu oraz
osiąganych wynikach były jasne, rzetelne i użyteczne.
Zasady z I rozdziału Ustawy o
rachunkowości:
Zasady rachunkowości, czyli
reguły dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz sporządzania
i prezentacji sprawozdań finansowych. Mają charakter normatywny
TYLKO wtedy, gdy zostały włączone do odpowiednich aktów prawnych.
PODZIAŁ ZASAD:
- Uniwersalne – są powszechnie stosowane w rachunkowości we wszystkich krajach, niezależnie na ustrój polityczny czy system gospodarczy
- Podstawowe → nadrzędne
- Szczegółowe → podrzędne
Zasady podstawowe i szczegółowe
określane i wprowadzane są do praktyki zależnie od przyjętych
rozwiązań w regulacjach danego kraju poprzez stosowanie
międzynarodowych rozwiązań.
RACHUNKOWOŚĆ
RACHUNKOWOŚĆ