BILANS PRZEDSIĘBIORSTWA
Jest on jednym z podstawowych pojęć rachunkowości i sprawozdawczości finansowej podmiotów gospodarczych. Dostarcza informacji na temat stanu i struktury środków przedsiębiorstwa oraz źródeł finansowania tego majątku na dany dzień w roku (aktywa i pasywa).
Bilans sporządza się biorąc pod uwagę księgowe zapisy operacji gospodarczych występujących w okresie sprawozdawczym, za jaki się go sporządza.
Jaki powinien być bilans i co powinien zawierać?
- wszystkie informacje muszą zostać udokumentowane, musi zawierać pełne informacje na temat całkowitego majątku przedsiębiorstwa oraz źródeł jego pochodzenia
- podział pozycji bilansu na grupy o zbliżonej treści ekonomicznej oraz z uwzględnieniem charakteru, w jakim występują w przedsiębiorstwie
- moment bilansowy, czyli ściśle oznaczony czas, dla którego ustala się stan wszystkich pozycji bilansowych
- pieniężną wycenę wszystkich składników bilansu przy zastosowaniu tej samej waluty (z reguły krajowej);
- równowagę bilansową, polegającą na tym, że sumy aktywów i pasywów są zawsze sobie równe.